کد مطلب:161211 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

برخی از فضائل و ویژگی های امام حسین
حسین بن علی علیه السلام در فضائل و كمالات انسانی و سجایای اخلاقی، یكی از پنچ تن آل عباست، كه خداوند به وجودش، بر ملائكه و دیگر مخلوقات مباهات می كند. [1] و از جمله ایثارگرانی است كه نان مختصر خود را به مسكین و یتیم و اسیر كافر داد و در پاداش، آیاتی از سوره ی «انسان» را گرفت.

حسین بن علی علیه السلام جزو چند نفری است كه خداوند مودت او را بر تمام مسلمین واجب ساخته است [2] و در آیه ی تطهیر، به پاكی درون و عصمت عملی وی شهادت داده [3] و در آیه ی مباهله او را مورد ستایش قرار داده است. [4] .


در خصوص عظمت حسین بن علی علیه السلام همین بس كه روزی به محضر جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید. در آن مجلس، ابی بن كعب نیز حضور داشت. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با دیدن حسین علیه السلام فرمود: «خوش آمدی حسین جان! ای زینت آسمانها و زمین!». ابی از این سخن سخت تعجب كرد و گفت: ای پیامبر خدا! مگر جز تو، كس دیگری زینت آسمانها و زمین بوده است؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «و الذی بعثنی بالحق نبیا ان الحسین بن علی فی السماء اكبر منه فی الارض و انه مكتوب علی یمین العرش انه مصباح هدی و سفینة النجاة» [5] : بخدایی كه مرا به حقیقت به پیامبری برگزیده سوگند، كه عظمت حسین در آسمانها بیش از زمین است. به درستی كه نام او در سمت راست عرش خدا، نوشته شده است و به راستی كه حسین خورشید هدایت و كشتی نجات امت است.


[1] حديث كساء.

[2] شوري / 23.

[3] احزاب /33.

[4] آل عمران /61.

[5] اصول كافي ج 1، ص 155.